Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hjemme hos meg

Hjemme hos meg

I dagens blogginnlegg får du være med hjem til Tore Voster og se hans samling av mer eller mindre ferdig restaurerte veteranbiler. FOTO: Linda Tungland

Etter å ha vært rundt i garasjer til andre veteranbil-entusiaster får dere nå bli med hjem til meg og mine veteranbiler. Arbeidsledig blir jeg nok ikke med det første.

Tekst:

Publisert:

Historien starter i begynnelsen på 1950-tallet. På våren i 1954 blir jeg født og vokser opp i en familie hvor far har lastebil og får sin inntekt ved å ta kjøreoppdrag for andre mennesker og bedrifter.

Min første skikkelige opplevelse fra barndommen når det gjelder bil er når jeg som fireåring er med mine foreldre til Danmark i 1958 på bilferie. Da har ikke far noen personbil selv, så vi får låne tante Sigrid sin VW-boble. Sammen med mine foreldre og et annet ektepar er jeg på vei til Danmark i min store oppdagelsesreise.

Se bildet større

I tantas boble reiste Tore på teltferie til Danmark en gang da han var liten. FOTO: Tore Voster

Søsteren min var liten baby så hun fikk ikke bli med, og ble plassert hjemme hos en annen tante. Det jeg husker best er hvordan det var å overnatte i det hvite teltet, det med en stang i midten og uten noen bunn, bare gress og jord å ligge på. Foreldrene mine har fortalt mye om turen, derfor er jeg litt usikker på om jeg husker det selv eller om det bare er gjenfortalt så mange ganger.

En av historiene sier at det var skikkelig trangt for fire voksne og ett barn i teltet. Vi fikk faktisk ikke plass, slik at beina stakk utenfor teltduken. Da var kommentaren fra forbipasserende «Se de stakkars menneskene som kommer til å fryse i hjel».

Faktisk starter historien om min interesse for biler før jeg ble født, nemlig når far kjøpte sin første lastebil i 1946. Da var han i Stavanger og kjøpte en fabrikkny Chevrolet lastebil på 3,5 tonn. Den ble betalt kontant (kr 8.000,-), og dette beløpet var da to ganger høyere enn en normal årslønn.

Se bildet større

Tore har gjenskapt lastebilen, som faren hadde i 11 år. FOTO: Tore Voster

Denne bilen ble brukt til å kjøre grus og singel rundt om i kommunen. Bilen var utstyrt med tipp, men de hadde ikke noen hjelpemidler til å laste lasset med. Derfor måtte all massen løftes opp med spade på lasteplanet. Bilen var i far sitt virke i cirka 11 år før den ble solgt til Fiskå Bakeri hvor den hadde den mange års arbeid med transport av brød, før den til slutt havnet på Jørpeland hos en annen eier.

Dessverre endte den til slutt på en fylling, men dagens lastebil som jeg har er en helt tilsvarende bil og bygget opp på samme måte som den far hadde. I dag fremstår den som et fantastisk eksemplar takket være flott restaureringsarbeid som er utført av Rolf Sæbø. Bilen har fått det originale registreringsnummer L – 11306 fra 1946 med undertekst «leievogn». Som jeg har sagt til mine barn, skal den aldri selges, men være en del av historien til familien Voster.

Hva holder jeg på med, eller hva skulle jeg ha gjort? Slike spørsmål kan du stille deg når du i en travel hverdag ikke helt får tilden til å strekke til, eller er det kanskje omvendt, tiden den bare kommer og kommer til deg, og i tillegg er den helt gratis. Da forstår jeg det slik at dette bare gir muligheter, nemlig hvordan skal vi få utnytte all tiden som kommer til oss hver eneste dag?

Hvis du holder på med veteranbiler og har interesse for gamle ting, og samler på gamle ting, ja da trenger jeg ikke svare direkte på spørsmålet.

Se bildet større

Tore jobber for tiden med å fullføre restaureringen av en Mercedes Benz 170 SB fra 1952. FOTO: Tore Voster

Største prosjektet for tiden er å fullføre restaurering av en av drømmebilene mine, Mercedes Benz 170SB fra 1952 med registreringsnummer C – 114. Bilen kom fra Sverige til Norge i 1958 og har hatt hele sitt liv på Østlandet. Hvorfor har jeg en slik bil? Fordi utseendet er flott. Faktisk er det et karosseri fra 1936 som tyskerne fortsatte å produsere etter 2. verdenskrig fordi hele landet var knust, ødelagt og det ikke fantes ressurser nok til å utvikle en ny biltype før i 1954.

Rolf Sæbø og jeg var en tur i Trondheim en lørdag for å hente en veteranbil som jeg hadde kjøpt. På veien hjemover fikk vi høre (se en annonse) om at det fantes en mann som hadde to slike biler til salgs i Valdres. Selvfølgelig ringte vi og la turen innom på lørdagskvelden.

Helt riktig. Vi fant to slike og nesten like biler, en gammel mann som ville selge, mørkt i garasjen, kaffe på bordet og til slutt handel. To lykkelige Strandbuer, to biler og mye arbeid i tiden framover.

Rolf har fullført prosjektet sitt, og sitter i dag med et fantastisk flott eksemplar av en MB 170S. Hos meg har det stoppet opp, pause sier noen, men om ikke lenge er jeg plutselig ferdig. Det viste seg at bilen hadde altfor mye rust, derfor kjøpte jeg et annet ferdig sveiset karosseri som i dag står ferdig lakkert.

Interiøret er ferdig med nytt skinn i to farger, motoren er overhalt, instrumenter skal flyttes over i nytt skall, og alle skruer og smådeler står merket i hver sin boks i skapene i garasjen. Noen flere arbeidstimer til så er vi tilbake på veien igjen.

Må ikke glemme å fortelle at det var både julaften og nyttår på samme tid, da jeg åpnet pakken fra Tyskland med nye deler til bilen. Fantastisk flott krom, god kvalitet, nydelig å få kjenne på disse edle delene som skal pynte de siste detaljen. Jeg gleder meg.

Se bildet større

Pontiac Chieftain Catalina 1954-modell. FOTO: Tore Voster

Pontiac Chieftain Catalina 1954-modell 2 dørs hardtop, automat og med en rekkemotor på 8 sylindere er også noe jeg liker. Den kjøpte jeg for noen år siden, og jeg er den første eieren i Norge. Mange spør hva disse strikkepinnene gjør på siden av bilen. Jo, det er første utgaven av parkeringssensorer. Alle amerikanske biler hadde hvite dekksider, derfor måtte de ikke parkere inntil fortauskanten for å unngå å ødelegge dekksiden. Faktisk gir de mye «metallyd» når de skraper borti kanten.

Min første bil var en Morris Mini 1000 fra 1969, og derfor måtte jeg selvfølge få tak i en tilsvarende, dessverre ble fargen sort, men gleden av å kjøre og kose seg er den samme.

Se bildet større

Denne Volvo Amazonen 1960-modell var et impulskjøp. FOTO: Tore Voster

Litt «Harry»-faktor er jeg også fan av, derfor ble det et impulskjøp, Volvo Amazon 4 dørs 1960-modell. Her har vi på plass de rette elementene, to-faget karosseri, senkede fjærer, sportsfelger og gangstercap.

Den bilen som jeg nyter mye glede av å eie og kjøre er Jaguar MK Seven fra 1952. Den er en fullblods engelskmann med en sprek 6 sylinder motor, nydelig interiør med skinn og tre. Bilen har elektrisk overdrive, servostyring og trives svært godt i venstre felt på motorveien. I vinter har den fått hedersplass i garasjen i Øvre Holmegate hvor temperaturen aldri er under 18 grader.

Når du først samler og har interesse for gamle ting er det alltid en fare for at lysten til å ha mer tar overhånd. Det er ikke noe galt i en sunn interesse, men det krever plass og det er alltid noe der ute som kunne vært kjekt å ha. Som dere ser er utvalget varierende og jeg er ikke i tvil om at det vil det være i mange år fremover.

Takk for det gamle, alle sammen!

Se bildet større

Under dette dekkenet står Tores store stolthet; en Jaguar MK Seven fra 1952. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Det er ikke bare bilene selv som er interessante for en veteranbil-entusiast. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Interiøret i Chevrolet-lastebilen til Tore. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Lastebilen er gjenskapt ned til minste detalj. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Tore har sagt til sine barn at lastebilen som er lik den faren hadde, aldri skal selges, men være en del av familien. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Detalj på Pontiac'en. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Detalj fra Pontiac'en. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Pontiac'en er en to-dørs hardtop med automatgir og en rekkemotor på åtte sylindere. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Pontiac'en er en av Tores stoltheter. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Gamle dagers parkeringssensorer. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Nye dekk og blankpusset krom klar til å festes på. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Utstyr klar til å monteres. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Å restaurere en over 60 år gammel bil krever mye arbeid. Her er det rustne karosseriet fjernet fra Mercedes'en. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Skruer og smådeler til Mercedes MB 170 SB i merkede bokser. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Dashbordet i en av Tores veteranbiler. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Detalj fra en av Tores veteranbiler. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Tore har flere Mercedec'er. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Utstyr og remedier med verdi for en samler. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Flere samleobjekter hos Tore. FOTO: Tore Voster

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!