Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Route 66

Route 66

I fjor vår kjørte Tore Voster Route 66 i USA. FOTO: Linda Tungland

Sammen med kolleger reiste Tore Voster i fjor vår til USA for å kjøre Route 66 på Harley Davidson-sykler. I Strandbuenbloggen forteller han om turen.

Tekst:

Publisert:

Historien starter kanskje allerede i 1997 da 40-årskrisen kom nært innpå kroppen og jeg måtte gjøre noe nytt. Stor motorsykkel, skinndress og ta «lappen» ble redningen for meg. Vi var en gjeng av jevngamle kolleger, kamerater og bekjente som ble hekta på trenden med stor motorsykkel.

Det var nærmest som en eksplosjon i Norge innenfor dette miljøet. Vi startet egen MC-klubb som fikk navnet «Rett heim». Årsaken til dette rare navnet var fordi en av våre medlemmer plutselig snudde når vi var ute og kjørte, fordi han frøs og ville rett hjem. Vi hadde fast oppmøtested hver onsdag kveld på Sandnes og kjørte flotte turer sammen, drakk kaffe og koste oss.

Etter hvert dalte interessen og vi ble stadig færre som prioriterte denne interessen. Omtrent i 10 år var vi aktive inntil vi solgte sykkelen og det ble stille med kjøretøy på to hjul.

Se bildet større

En fornøyd motorsyklist på USA-tur. FOTO: Tore Voster

Våren 2015 ble som en ny vår hvor oppblomstringen fikk en renessanse. Totalt 13 gode kolleger på jobben reiste i slutten av mai til Dallas – Fort Worth i USA for å starte på hver sin Harley Davidson-motorsykkel og gjennomføre Route 66 på to hjul.

Reisen vår hadde utgangspunkt i Dallas og skulle avsluttes i Las Vegas, noe som er en lengde på cirka 2.600 kilometer. Årsaken til at vi ikke valgte hele turen fra øst til vest (cirka 4.300 kilometer) var at vi totalt ikke skulle være borte mer enn 10 dager og at cirka sju dager skulle brukes på Harley-setet. Avstanden vi kjørte hver dag varierte mellom 20 og 60 mil. Dagsprogrammet var at vi hver morgen startet presis klokka 07:00 og at kjøringen skulle avsluttes senest klokka 18:00.

Vi ankom Dallas om ettermiddagen og sjekket derfor inn på hotell, slik at vi tidlig neste morgen kunne hente ut motorsyklene fra utleiebutikken. Første hotell var selvfølgelig et skikkelig cowboy-hotell i beste kjent stil fra filmverdenen. I tillegg ble det også besøk på rodeo-show i Hall of Fame i Fort Worth Stockyards. En kjempestart første kvelden og store forventninger til neste dag.

Reisen hadde vi valgt tidspunkt i månedsskiftet mai/juni for å unngå de aller verste hetebølgene, men temperaturen passerte likevel pluss 41 grader celsius i Nevada-ørkenen.

Se bildet større

Nevada-ørkenen. FOTO: Tore Voster

Første stopp til lunsj ble i Vernon. Her skulle det kjøpes CD’er til spilleren, kabel til mobil laderen og så videre. Noen tok en pust i bakken, for etter noen timers kjøring hadde alle fått den første følelsen av hastighet, kjøre sammen som gruppe, stoppe på rødt lys og se de andre forsvinne ut av syne og bli stående igjen alene.

Hastigheten i USA er 70 miles (cirka 110 km/t) og det er behagelig fart også for sykkel, men når du ligger bak og feltet begynner å bevege seg blir det en voldsom trekkspilleffekt. Hastigheten bak i feltet kan lett bli over 100 miles for å holde følge. Alt dette måtte læres, føles, diskuteres, argumenteres og så videre før vi i det hele tatt hadde en felles forståelse av hvordan vi gjør det.

Overnatting dag to ble i Childless, et lite sted langs veien med et tradisjonelt amerikansk motell i to etasjer. Det er deilig å kunne sette sykkelen fra seg, bagasjen på rommet, ta en stol ut i solen, sitte langs veggen, lufte tærne og ta en kald øl etter mange timer på sykkelen. Vi storkoste oss alle sammen, kanskje den beste følelsen hver eneste dag.

I 1960 åpnet Bob Lee The Big Texan Steak Ranch i Amarillo på Route 66. Sin spesielle arkitektur ble snart anerkjent over hele landeveien som et godt stoppested for store biffer grillet over åpen flamme. Eieren ble overrasket over hvor mange ekte Texas Cowboys som skulle komme inn for å spise hans enorme Texas-størrelse på biffene.

Den nå verdensberømte GRATIS 72-oz biffen er blitt en attraksjon som alle må få med seg. Dessverre fikk vi ikke oppleve situasjonen, fordi ingen av oss var sultne så tidlig på formiddagen til en appetittvekker i denne størrelsen. Det er utarbeidet strenge regler for å spise en 72oz Steak, og hvor hovedpoenget er at du har en time på deg til å gjennomføre måltidet. Hvis du rekker det innenfor en time er måltidet gratis, «If you fail to complete the challenge, you must pay the full $72 dollars».

Se bildet større

Cadillac Ranch i Amarillo, Texas. FOTO: Tore Voster

Cadillac Ranch er ikke en ranch, men en offentlig kunstinstallasjon og skulptur i Amarillo, Texas. Den ble opprettet i 1974 av Chip Herre, Hudson Marquez og Doug Michels, som var en del av kunstnergruppen Ant Farm. Den består av Cadillac-biler fra 1949 til 1963, halvt begravd med nesen først i bakken, i en vinkel som tilsvarer den store pyramiden i Giza i Egypt. Reiselederen vår, Arvid Mæland, fortalte en mer populærutgave av historien. «di ville visa kor rige di va, derfor grov di ner desse bilane».

Halvveis mellom østkysten og vestkysten ligger et lite sted som heter Adrian. Her finner vi en bil-kirkegård, en suvenirbutikk og café. I tillegg et stort skilt som viser Midpoint of Route 66. 1139 miles til Chigago og 1139 miles til Los Angeles. En kort stopp, en kopp kaffe, noen bilder blir tatt, og så går veien videre på «hesteryggen».

Se bildet større

Midt på Route 66. FOTO: Tore Voster


Dette var siste stedet i staten Texas før vi kjører inn i New Mexico. Nå begynner følelsen av de store viddene, prærien, tørt og øde landskap og så videre. Vi svinger innom noen deler av den gamle uberørte Route 66, hvor telefonstolper står på skrå langs veien, trådene er borte og noen få rester av veikroa finnes.

Gallup blir det siste stedet med overnatting før vi forlater staten New Mexico. Hver dag har sin rytme. Det er opp tidlig og gjøre klar sykkelen, avreise klokka 07:00, kjøre et par timer, spise frokost på en restaurant langs veien, kjøre videre noen timer, spise lunsj, kjøre noen timer til, finne et sted for å overnatte, slappe av med en øl, spise middag om kvelden og legge seg tidlig for å være klar for en ny dag. Fantastisk flott gjeng, ingen uoverensstemmelser, mange inntrykk, frisk luft, utslitte og trøtte etter dagens middag, men like opplagte til ny innsats neste dag.

Siden turen har gitt mange inntrykk, styrket samholdet i gjengen, gitt oss mange gode opplevelser, velger jeg at dere skal få fortsettelsen med en avslutning i Las Vegas i neste blogg.

Vi sees snart igjen!

Se bildet større

Klar for Route 66 på motorsykkel. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

På rodeo-show. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Snart klare til avreise. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Denne sykkelen kjørte Tore på Route 66 med. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

En velfortjent hvilepause. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Klar for en ny dag på motorsykkel. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Klare for et godt måltid. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Godt og varmt på tur på Route 66. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Standsmessig overnatting langs Route 66. FOTO: Tore Voster

Se bildet større

Litt sulten? FOTO: Tore Voster

Se bildet større

The long and winding road, eller Route 66 som det egentlig er. FOTO: Tore Voster

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!