Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Yogastudier på Bali

Yogastudier på Bali

Oppholdet på Bali ble ikkje helt som Anne Siv Aasen hadde tenkt på grunn av en matforgiftning, men hun fikk likevel lært mer om sin store lidenskap - yoga. FOTO: Linda Tungland

Mens andre stod midt i julestria, ble jeg ferdig med julefeiring og utdeling av julegaver midtveis i desember. Ryggsekkene og julegavene pakket jeg parallelt og organisering av siste yogaklasser før jul og planer for nyåret var på plass.

Tekst:

Publisert:

Det ble ikke servert den store julesteiken som mange tradisjonelt spiser, men min kjøttspisende familie klarte å senke skuldrene da de så at julemiddagsmenyen inneholdt mer enn vegetarmat. VI hadde en koselig feiring før jeg satte meg på flyet til Bali.

Jule- og nyttårstiden ble for meg satt av til fordypning i yoga. I jobben min møter jeg et bredt spekter av ulike kropper og aldersgrupper på yogamatten, der man skal tilpasse stillinger til ulike utgangspunkt. Hele spekteret fra stive til overfleksible kropper som gjør klassisk yoga for nybegynner til viderekommende, vinyasa flytyoga eller restorativ (roligere) yoga.

Fra gravide kropper, kropper i barsel, kropper som har plager-, smerter og skader, de som har nervesykdommer eller utmattelsessyndrom eller muskelsykdommer til mennesker som lider av depresjoner med mer. Da er det viktig å fordype seg mest mulig i ulike emner for å kunne gjøre en god jobb på timene.

Se bildet større

Bakoverbøyer med støtte fra sele; brostilling. FOTO: Anne Siv Aasen

I fjor deltok jeg på en rekke workshops med lærerne mine fra Sveits, Patanjali Yoga – guruji Ali Dashti og Kate Beck. Jeg fordypet meg blant annet i problematikk rundt hofter og knær, samt utvidet kunnskap rundt skoliose, styrking av immunsystemet og dypere avspenning.

Etter et døgn på reise, kom jeg ned til slående varme og høy luftfuktighet. Det er regntid på Bali nå. På vinterstid ligger vi sju timer foran Norge og for min del, noe vrient å komme over jetlag’et. En av så mange gode ting med yoga er at man lærer man seg å kjenne igjen ulike følelser og endringer i kroppen som følge av ytre og indre påkjenninger. Lang flyreise, mangel på søvn og snu om på døgnrytmen kjennes, men ved å gjøre ulike yogaøvelser (som jeg også gjør på flyet), hjelper det til å «lande mer» og roe en gretten kropp og et svimmelt hode.

Se bildet større

Ingrid underviser i foroverbøyer - pigeon pose for blant annet å øke fleksibiliteten i hoftene. FOTO: Anne Siv Aasen

Det er 35 grader i skyggen og regnet uteblir stort sett gjennom hele oppholdet, så jeg er heldig slik. I yogasalen er det åpne vegger og store trær som skygger for solen. Uten air-condition er det en tanke varmt for en nordisk kropp (med asiatisk blod), men samtidig så ubeskrivelig deilig å høre palmesus og lydene fra insekter og dyr blant instruksjonene man får fra læreren som underviser.

Min venninne Ingrid fra Tyskland - er bosatt på Bali. Hun er den første europeiske instruktøren som lærer og Iyengaryoga – legenden Olop Arpipi sertifiserte. Hun underviser hos Olop og vi har blitt gode venner. Hun er en fantastisk dame med nydelig holdning til livet og på yogamatten er hun rå!

Se bildet større

Ingrid og jeg etter en yogaklasse. FOTO: Anne Siv Aasen

Når jeg er ute på reiser elsker jeg å spise mye mat fra lokale kjøkken, gjerne langt borte fra turistområdene. Denne gangen gikk det ikke greit, så jeg endte opp med matforgiftining, høy feber og det som hører til en matforgiftning. Det endte med legebesøk på rommet mitt om natten, injeksjon og en «liten» papirbag med medisiner.

Alene og langt borte fra venner og familie med julehøytiden som nærmet seg, fikk jeg beskjed om å holde meg i ro og hvile i tre til fem dager. Skrekk og gru! Både planen min om å gjøre mest mulig yoga og andre planer jeg hadde i forbindelse med firmaet mitt hang i en tynn tråd.

Formen kom seg heldigvis og jeg begynte så smått å observere i yogasalen mens de andre gjorde yoga. Jeg gjennomførte et eget program med restorative øvelser tilpasset en kropp etter matforgiftning. Deretter gikk det bedre og jeg var hjelpeinstruktør i timene med Ingrid når hun underviste. Mot slutten av oppholdet, fikk jeg praktisert som vanlig igjen.

Ukene gikk fort og like etter nyttår, var det på tide å dra hjem til familie, venner og ny sesong i yogastudioet.

(Kommentar til bildene: Flere av bildene er tatt fra avansert nivå – klasser)


Namasté

Nøkkelord

Se bildet større

Ustrasana - kamel-stillingen som er en bakoverbøy. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Anne Siv gjør sitt eget program etter å ha vært matforgiftet. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Veggen brukes som støtte i stillingen Adho Mukha Svanasana - Downward Facing Dog. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Opp-ned-stilling, hodestående med støtte fra veggen eller på gulvet. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Olop serverer te og jeg har med norsk melkesjokolade som falt i smak. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Avreise Bali - hjem til vinter-Norge. FOTO: Anne Siv Aasen

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963