Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Heksekunst og menneskeverd

Heksekunst og menneskeverd

Visste du at de fremdeles driver med menneskeofring i forbindelse med heksekunst i Uganda? Serina Søyland Bru skrev en bacheloroppgave om heksekunst i landet hun har forelsket seg i. FOTO: Linda Tungland

Uganda som land går fremover på mange områder, både når det gjelder utdanning, teknologi og helse. Likevel er det forventet et rekordhøyt antall rituelle menneskeofringer i Uganda i 2016. Hvordan kan dette ha seg?

Tekst:

Publisert:

«Jeg og to venninner tok alltid følge hjem fra barneskolen. En dag begynte det å regne så kraftig at vi søkte ly under en stråhytte uten vegger. Regnet varte og rakk, og alle andre lyder ble overdøvet av lyden av vannet som slo mot jorden rundt oss. Plutselig så vi en mann som kom mot oss. Vi trodde først han var sint fordi vi var på hans eiendom, men vi skjønte raskt at han ville mer enn å kjefte på oss. Vi løp så fort vi kunne ut i regnet, men han var stor og rask og fikk tak i mine to venninner, en i hver arm. Jeg så meg fort over skulderen, og løp for livet. Det var det siste gang jeg så dem.»

I dagens blogginnlegg skal vi inn i Ugandas åndeverden. Jeg skjønte tidlig at troen på det overnaturlige falt mer naturlig for ugandere enn for oss nordmenn, men det var ikke før jeg skrev bacheloroppgave om heksekunst i 2013 at jeg virkelig fikk innblikk i denne verdenen, som påvirker store deler av det ugandiske liv og samfunn.

Jeg valgte heksekunst som tema for bacheloroppgaven fordi det var så lite relevant fagstoff om dette i Norge at jeg bare måtte reise til Uganda for å gjøre empiriske undersøkelser. På den måten fikk jeg sikret meg tre nye måneder i landet jeg hadde forelsket meg i. For å gjøre oppholdet komplett ansatte jeg min gode venn Justus som tolk og kulturformidler. Lite visste jeg om at jeg skulle ramle ned i en heksegryte av dokumentasjon som skulle gjøre det umulig å holde oppgaven innenfor rammen på 8000 ord.

Se bildet større

Kvinnen jeg fikk bo hos under feltstudiet. Hun har opplevd konsekvensene av heksekunst på nært hold og hadde mange skremmende historier å fortelle fra et langt liv. Hun var ikke særlig begeistret for at jeg skulle utsette meg selv for disse kreftene. FOTO: Serina Søyland Bru

Historien i innledningen er dessverre sann. Det var den eldre kvinnen jeg bodde hos under feltstudiet mitt som fortalte den. Venninnene hennes ble lemlestet og drept på grunn av heksekunst. En skulle tro at slike hendelser hørte fortiden til. Men slik er det ikke. Det er flere heksedoktorer og antatte hekser i dag enn tidligere, og tallene på kidnappede og ofrede barn skyter til værs. Hva er det egentlig som foregår?

For de fleste ugandere er det ikke slik at en enten tror på Gud eller på tradisjonell religion og magi. For mange er Gud verdens skaper, mens forfedre, ånder og magi er helt naturlige deler av livet på jorden, som en naturlov på lik linje med tyngdekraften. Religionen prøver å besvare de grunnleggende, eksistensielle spørsmålene, mens magien er mer som en teknikk for å oppnå konkrete ting. Magi kan være god, som å mane frem regn i tørketiden, eller ond, som å skape sykdom og dårlige avlinger. Hekser utøver heksekunst, som er svart magi, mens heksedoktorer stort sett driver med naturmedisin kombinert med hvit magi.

Heksedoktorer omtaler seg selv som de som vil fjerne hekser og heksekunst. Noen mener derimot at de er heksekunstens skapere. Heksedoktorene peker ut hekser i befolkningen, advarer mot onde ånder og skaper frykt, noe som skremmer kunder til å betale for helbredelse, hjelp og beskyttelse. Tidligere tjente heksedoktorene til livets opphold i form av husdyr, matvarer og andre gjenstander. I dag tar heksedoktorer oftest betalt i penger og mange gjør stor business på dette området.

Se bildet større

Utstyr som brukes i ulike ritualer. Barkeklede, trommer, pels, fjær, dyrehorn og kaffe er vanlig. FOTO: Serina Søyland Bru

Selv om det er heksedoktorene som bekrefter om noen er heks, er det i første omgang sivilbefolkningen som beskylder et annet menneske for å være dette. I situasjoner der det er bruk for syndebukker kan en bli anklaget for å være heks, en beskyldning det nærmest er umulig å motbevise. I et tidligere blogginnlegg, om fattigdommens mange ansikter, skrev jeg om en kvinne i nabolaget til Birungi Children's Home som ble beskyldt for å utøve heksekunst for å lokke til seg menn. Mennesker med spesielle fødselsmerker eller arr risikerer også å bli stemplet som heks og utstøtt fra samfunnet. Og det er ikke bare i Uganda dette skjer. De siste ukene har norske nyheter omtalt en sak om utstøtte og utsultede heksebarn i Nigeria.

I 1957, mens Uganda fremdeles var kolonisert av britene, ble det vedtatt en lov som forbød heksekunst. Men loven har ikke påvirket praktiseringen av heksekunst og magi i Uganda noe særlig. Mulige grunner kan være at president, konger og politikere selv praktiserer heksekunst åpenlyst, og at politiet er redde for å selv bli forhekset eller forgiftet dersom de gransker en sak som omhandler heksekunst.

Under feltstudiet mitt i 2013 intervjuet jeg kristne og muslimer mellom 18 og 25 år om deres forhold til heksekunst. Jeg skulle finne ut om de nye generasjonene var mer eller mindre opptatt av temaet enn sine forfedre. Alle som ble intervjuet hadde historier å fortelle. 70 prosent av dem oppsøkte aktivt heksedoktorer for å få et bedre liv - halvparten for å få beskyttelse mot onde ånder, og halvparten for å oppnå ting de ønsket seg, som jobb, penger eller kjærlighet. Selv om alle informantene tilhørte en av de offisielle bokreligionene mente flertallet at de kunne få mer konkrete svar på bønnene sine fra ånder og forfedre enn fra Gud.

Se bildet større

Denne unge kvinnen mener hun ble forhekset slik at barnet hun bar ikke kom ut før etter 14 måneder. FOTO: Serina Søyland Bru

Informantene mine hadde mange selvopplevde historier om heksekunst. Mange omhandlet graviditet og fødsel, som i uland er forbundet med stor risiko. Den ene kunne fortelle at hun hadde blitt forhekset av en sjalu nabo som gjorde at barnet hun ventet ikke ble født før etter 14 måneders svangerskap. Redningen var en prest som bad for henne i flere dager. En annen oppsøkte heksedoktor for å slippe fengselsstraff da han hadde gjort en mindreårig jente gravid. En tredje ble gravid med en mann som viste seg å være gift. Hun ble forhekset av mannens kone som resulterte i at tvillingene hun ventet ble født for tidlig og døde.

En av informantene viste seg, til min overraskelse, å være heksedoktor selv, og hennes overnaturlige egenskaper var nedarvet fra forfedrene. Hun tok meg med til familiens helligsted i hagen, hvor mennesker kommer langveisfra for å søke hjelp. Hun kunne fortelle at alle slags mennesker oppsøker heksedoktorer; unge, gamle, kvinner, menn, rike, fattige, velutdannede og analfabeter. Hun var veldig tydelig på at hennes familie tar avstand fra menneskeofring og at de ikke deler ut gift som skal ta livet av fiender, slik noen heksedoktorer praktiserer.

Se bildet større

Det var ikke slik jeg så for meg en heksedoktor. Selv om hun var søt og snill må jeg innrømme at jeg lurte på hva hun hadde tenkt å gjøre med hårstråene hun tok fra hodet mitt og rullet sammen i hendene sine mens jeg intervjuet henne. FOTO: Serina Søyland Bru

En skulle tro at heksekunst i Uganda ville minke i takt med utdanning og velstand, og det er godt mulig dette vil skje på sikt. I mellomtiden virker det som om teknologi og kapitalisme skaper en motsatt effekt. TV og internett mater daglig uganderne med sterke bilder og historier om heksedoktorer, hekser og heksekunst. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste nyhetssending på de nasjonale nyhetene som ikke har hatt minst én reportasje om heksejaging, åndeangrep eller demonutdriving. Nigerianske Nollywood-filmer er superpopulære i Uganda og handler stort sett om hekseri og trolldom.

I tillegg til påvirkning fra media mener forskere at kapitalismens inntog i Uganda er en av grunnene til at det har blitt mer heksekunst og menneskeofring. Det er nettopp for å øke velstanden sin at så mange barn blir kidnappet og ofret i rituelle seremonier. Dette var ikke vanlig tidligere. Hvert år blir flere hundre barn kidnappet og ofret i Uganda. Venninnene til min husvert var slike offer for 50 år siden. I dag lider enda flere barn denne skjebnen. På grunn av presidentvalget som ble avholdt i februar er det meldt forventninger om rekordhøye antall barneofringer i 2016.

Se bildet større

Omskjæring eller hull i ørene er forebyggende mot kidnapping og åndeangrep. Å være kuttet i gjør barn mindre attraktive som menneskeoffer, da barnet skal være mest mulig lytefritt. FOTO: Serina Søyland Bru

Blant menneskene som blir overbevist om at ekstreme og tabubelagte offer gir best avkastning er det både rike og fattige ugandere. Rike hotelleiere kan betale noen for å kidnappe barn som skal ofres på tomta hvor et nytt hotell skal bygges, for at businessen skal gå bra. Men også fattige foreldre er sett seg tvunget av heksedoktorer til å halshugge (!) sine egne barn for å unngå katastrofe. Da jeg besøkte Justus sin bestemor på landsbygda fikk jeg beskjed om å ikke la innbyggerne ta hårstrå fra hodet mitt eller gi meg noe å drikke. Noen kunne bli fristet til å ofre en rik person for å selv bli rik.

Enkel psykologi forklarer hvorfor offergaver er så viktige som virkemiddel i heksekunst. Det er kjent at menneskehjernen ønsker å rettferdiggjøre handlingene våre. Jo større offer en utfører, dess mer vil hjernen overbevise en om at det som senere skjer er svar på det en bad om. Men også mindre alvorlige offer har effekt. Jeg har selv oppegående ugandiske venner som er overbeviste om at de aldri hadde fått jobb eller beholdt liv og helse dersom de ikke hadde betalt en heksedoktor eller utført visse ritualer.

For å forstå mer om hvem disse elskede og fryktede heksedoktorene egentlig er brukte jeg tid sammen med dem. En av dem var opptatt av å vise seg frem for å skaffe raske penger. Han hadde med seg en levende slange og gjorde tryllekunstner for å samle folkemengden. Da heksedoktoren hadde alles oppmerksomhet, begynte han å fortelle om ulike sykdommer og forbannelser som kunne kureres med medisinene hans. Deretter solgte han ut hele varebeholdningen som bestod av forsteinede røtter og andre remedier.

Se bildet større

Leder for heksedoktorene ber folkemengden holde seg rolige og forklarer at jeg er med fra FN for å forhindre vold og bråk. FOTO: Serina Søyland Bru

Jeg ble også med fire andre heksedoktorer langt ut på landsbygda til et lite fengsel for å hente en mann som var beskyldt for å ha brakt onde ånder til landsbyen sin. Åndene skal blant annet ha gitt en nabokone kreft. Jeg ble med heksedoktorene, det lokale politiet og den mistenkte til mannens landsby for at heksedoktorene skulle løse konflikten. Kort fortalt brukte heksedoktorene dagen til å fjerne åndene som forårsaket problemene i landsbyen. For at menneskene i landsbyen ikke skulle begynne å sloss fortalte lederen for heksedoktorene at jeg, som stod der og tok bilder, jobbet for FN og var tilstede for å hindre slagsmål.

Etter mange prosedyrer og ritualer, som å sende onde ånder inn i en høne og brenne den på et bål, reiste vi tilbake i stummende mørke etter et vellykket oppdrag. Det har slått meg i ettertid at denne spontane dagsturen med fire heksedoktorer kunne endt på mindre hyggelige måter enn den gjorde. Albinokroppsdeler er big business, og disse mennene kunne skaffet seg noen lettjente penger på å selge kroppsdelene mine som albinodeler. Men min kortvarige fryktreaksjon i ettertid kan ikke måle seg med frykten mange ugandere føler på daglig.

Se bildet større

Da Justus sin mor så dette bildet bad hun meg om å ikke la mennesker i landsbyen ta meg på håret igjen. Hun er prestekone og livredd for heksekunst. FOTO: Serina Søyland Bru

I bacheloroppgaven prøvde jeg å forholde meg objektivt til tema. Det trenger jeg ikke her, og det skinner nok igjennom at jeg synes heksekunst fører med seg mye elendighet. Min bachelor-veileder mente, etter hun hadde lest oppgaven, at jeg risikerte å bli preget av alt jeg hadde sett og opplevd under dette oppholdet. Hun hadde rett, jeg er preget. Ikke i form av mareritt og angst, men av en enda sterkere driv til å kjempe for det gode.

Selv om det vil ta tid tror jeg Uganda i fremtiden vil bli fri fra heksekunsten slik Norge ble det på 1700-tallet. Ved å øke utdanning og arbeidsplasser, samt redusere fattigdom og sykdom fjerner en hovedmotivene for å oppsøke heksedoktorer. Og ved en mer rettferdig rettsgang blir hekseribeskyldninger overflødige. En skal selvsagt ha respekt for andres tro og verdensbilde, men en skal ha en enda større respekt for menneskeverdet.

Se bildet større

Dersom du ønsker å lese mer om heksekunst eller få tilgang på kildematerialet kan du ta kontakt, så sender jeg oppgaven. FOTO: Serina Søyland Bru

Se bildet større

President Museveni som hopper over en hvit ku for å få forfedrenes gunst. 71-åringen har nå sittet med makten i 30 år, og ble i februar 2016 gjenvalgt for fem nye år. FOTO: Serina Søyland Bru

Se bildet større

Denne heksedoktoren er vel respektert både lokalt og nasjonalt. Jeg så ham på de nasjonale nyhetene bare uker etter at jeg tilbrakte en dag sammen med ham i felten. FOTO: Serina Søyland Bru

Se bildet større

På utrolig vis fant heksedoktoren de nedgravde «åndene» på første forsøk, selv om åndens eier ikke ville innrømme hvor de lå gjemt. FOTO: Serina Søyland Bru

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963