Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Yoga på jobb

Yoga på jobb

 

Vitenskapelige studier viser at yoga kan redusere stress, være effektivt mot ryggplager, gi bedre søvn og hjelpe mot depresjon. Det fine med yoga er at man kan gjøre yoga hvor som helst, også på arbeidsplassen.

Tekst:

Publisert:

Yoga på jobb er en fin investering for deg og dine ansatte. Det vil kunne bidra til økt trivsel samt være med på å minske sykefraværet. Fordelene ved regelmessig yogapraksis er mange. Blant annet en sterk og smidig kropp, mer energi, økt konsentrasjon og ikke minst avspenning. Undersøkelser viser at bedriftsyoga kan bidra positivt med tanke på stressmestring hos de ansatte.

Man trenger ikke være myk eller i god form for å gjøre yoga. Øvelsene kan hjelpe mot ryggproblemer, stresshodepine, spente muskler og søvnproblemer. Yoga har både en umiddelbar effekt i form av avspenthet og glede og er en viktig forebyggende effekt i forhold til både fysiske og mentale plager.

Se bildet større

Belte tas i bruk for stive skuldre for å jobbe dypere inn i. FOTO: Anne Siv Aasen

Yoga på arbeidsplassen (bedriftsyoga) kan være 15–20 minutters økt i kontorlandskapet i arbeidsklærne. Man kan ta i bruk pult, stol og vegg når man utfører ulike øvelser og trenger ikke stor plass for kortere økter. For lengre økter går det an å bruke større rom med plass til yogamatter og utstyr.

Se bildet større

Her tas det i bruk vegg - vi trenger ikke store plassen. FOTO: Anne Siv Aasen

Erfaring viser at bedrifter etterspør oftest yoga med fokus på øvre del rygg og avspenningsdel på slutten av timen. Det refereres til en hektisk og travel arbeidsdag med mye stress og spenninger som setter seg i nevnte områder. Tilbakemeldingene etter timen/timene er økt velvære, bedre konsentrasjon og ikke minst, det å lære seg å puste riktig mens man jobber med styrke, fleksibilitet og balanse – «det gjør skikkelig godt for kropp og hode».

Anne Siv

Nøkkelord

Se bildet større

På vei til jobb for kontoryoga. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Klar for yogaøkt. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Pulten kan brukes til mange yogaøvelser på kontoret. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Vi øker fleksibilitet i skuldre og åpner opp brystet etter timer foran kontorpulten. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

Vi øker fleksibilitet i hoftene fra kontorstolen. FOTO: Anne Siv Aasen

Se bildet større

En liten avspenningsdel på slutten av økten før arbeidsoppgavene kaller. FOTO: Anne Siv Aasen

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963