Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Et slag for matpakken

Et slag for matpakken

Her får du tips av ernæringsfysiolog Janne Sandvik til hva du kan ha i matpakka di. FOTO: Linda Tungland

Jeg vil gjerne slå et slag for matpakken. Matpakken som har fulgt meg gjennom mange mange år. Fra barnehagen, barneskolen, ungdomsskole, videregående og til slutt på jobb. Kjære matpakke. Jeg vil takke for alt du har gitt meg. Ny energi, en god og mett mage, ny giv, nytt pågangsmot. Heldigvis slutter det ikke her, vi har forhåpentligvis mange år igjen sammen!

Tekst:

Publisert:

Jeg er og har alltid vert stor fan av hjemmelaget matpakke. Faktisk så er jeg såpass glad i min egen matpakke at ikke engang brødskiva med svett gulost får meg til å rynke på nesen. Det er spesielt to gode grunner til å ta med seg matpakke.

For det første så kontrollerer du selv hva du har med, og du kan smøre deg en sunn og god matpakke som gir deg de næringsstoffene og energien kroppen trenger når det nærmer seg lunsjtid. Går du derimot til kantina, eller over gata til matbutikken, er sannsynligheten for at du tar med en liten brus eller en liten sjokolade sånn passe stor. Du er tross alt sulten, blodsukkeret er lavt, og «det er jo bare en liten sjokolade».

Den lille sjokoladen blir fort litt stor viss dette gjentar seg flere ganger i uken. For det andre så er lommeboka også ganske fornøyd med medbrakt matpakke. Det blir fort dyrt å skulle kjøpe lunsj hver dag, fem dager i uken.

Nå er jeg som sagt veldig glad i hjemmelaget matpakke, nesten uansett hva det måtte være. Jeg skjønner jo at ikke alle er på det nivået, så jeg tenkte å komme med noen ideer, eller inspirasjon til noen enkle, sunne og smakfulle matpakker som både du kan ha med deg på jobb, og som barna kan ha med seg på skolen. I tillegg til at disse skal være sunne, er de også lettvinte å lage. Ting tar nemlig tid, så la oss ikke bruke den tiden på fancy matpakker som det tar en halv mannsalder å lage!

Se bildet større

Cottage cheese, frukt og bær. FOTO: Pixabay.com

Yoghurt/skyr/cottage cheese med bær og musli
Ta meg deg en boks hvor du for eksempel blander litt cottage cheese og youghurt/skyr, og bland inn frosne blåbær (eventuelt andre bær du selv ønsker). Bærene er perfekt ferdig tint til du skal spise lunsj. Ta med en annen boks hvor du har litt müsliblanding, og hell dette over når du skal spise. Kjempegodt, enkelt og sunt.

Masse proteiner fra cottage cheese, og masse vitaminer, mineraler og antioksidanter fra blåbær. Jeg lager min egen müsliblanding, som består av havregryn, frø, kjerner og nøtter, så denne er full av fiber og sunne fettsyrer. En innertier til lunsjen!

Fullkornslefser/pitabrød med pålegg
Hva med å fylle lefser eller pitabrød med grønnsaker og pålegg. Det er et hav av muligheter til hva du kan ha oppi. Hva med salat, agurk, paprika og kalkun/kyllingpålegg. For at det ikke skal bli så tørt kan du blande kesam med sitronsaft, og rive litt av sitronskallet og blande inn, det gir en kjempegod smak!

Du kan også ha kylling eller karbonadedeig oppi, om du har rester igjen fra gårsdagens middag. Bra for både kroppen din, og lommeboka di!

Se bildet større

Salat er også godt å ha med til lunsjen. FOTO: Pixabay.com

Salat med kikerter/linser og kalkunfilet
Ta de grønnsakene du måtte ha i kjøleskapet, bland sammen med kikerter/linser eller lignende og ta en pakke kalkun/kyllingfiletpålegg som du skjærer opp og hiver oppi. Mer lettvint blir det ikke. Her kan du også ta med en liten boks ved siden av med dressingen jeg nevnte over, med kesam, sitronsaft og sitronskall.

Det gir en god og litt syrlig smak, og gjør salaten litt sprekere og ikke så tørr. Kikertene/lisene og kalkunpålegget bidrar med masse proteiner, noe som er viktig i en lunsj for at du skal holde deg mett en stund. Alle grønnsakene bidrar med ulike vitaminer og mineraler som kroppen er avhengig av for å fungere.

Havregrøt med tilbehør
Har du tilgang til kokende vann der du spiser lunsj har du også mulighet for å lage en supergrøt! Ta med deg havregryn (gjerne en hel pakke som du kan ha stående om det er mulighet for det, så blir dette enda enklere). Ta også med kanel, nøtter og bær om du vil. Kok opp vann og hell over passe mengde havregryn, rør rundt, og grøten er ferdig.

Ha over nøtter, bær og kanel, og du har lunsjen alle ønsker å bytte til! Havregryn er blant annet rik på fiber, noe som gjør at du holder deg mett lenge, og som gir en god fordøyelse. Nøttene er rike på sunne flerumettede fettsyrer, og bærene er rike på vitaminer og mineraler. En fulltreffer med andre ord.

Se bildet større

Favoritten til Janne i matpakka er grovdbrød med noe godt på. FOTO: Pixabay.com

Den gode gamle nistepakken med brødskiver
Jeg kommer ikke utenom å nevne min favoritt, nemlig brødskivene. Velg et grovt brød, helst ¾ på brødskalaen. Obs, her kan man fort bli lurt. Et brød som har ¾ på brødskalaen, er gjerne bare 51prosent grovt. Derfor synes jeg du skal sjekke grovhetsprosenten neste gang du handler brød, den står rett ved siden av brødskala-logoen. La brødet helst være 60 prosent grovt eller mer.

Påleggsvariantene er utallige, men noen slagere hos meg er blant annet avokado, kalkunpålegg, hvitost og spisspaprika. Makrell i tomat slår aldri feil, selv om sidemannen gjerne ikke er like begeistra som deg, men skitt la gå! Jeg er også veldig glad i leverpostei og avokado, gjerne med litt krydder på toppen. Grønnsaker på toppen gjør både at matpakken ser mye mer innbydende og fristende ut, i tillegg til å bidra med masse vitaminer og mineraler som kroppen vil ha. Og jammen utgjør de også en av fem om dagen!

La matpakken gjøre at du gleder deg til lunsj, selv når den er hjemmelaget og medbrakt!

God lunsj alle sammen!

Se bildet større

Avocado kan brukes både i varme og kalde retter. FOTO: Pixabay.com

Se bildet større

Kylling-og kalkunpålegg og grønnsaker er godt i nistepakka. FOTO: Pixabay.com

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Solabladet

Sandnesposten

Bygdebladet

Gjesdalbuen

Dalane Tidende

Delta i debatten

Vil du kommentere sakene på Strandbuen.no?

Strandbuen benytter Disqus til debatt og til å kommentere saker og artikler. Du kan benytte innlogging/identifisering fra din Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto for å poste kommentarer.

Nyheter på mobilen

Få de siste nyhetene på mobilen!

Dersom du åpner strandbuen.no fra en iPhone eller annen smarttelefon vil du få opp en tilpasset utgave tilpasset små skjemer.

Send inn tips

Nyhetstips? Skjer det noe?

Vi er takknemlige for alle slags tips.

Tips oss på 51 74 47 50 / 400 08 750 eller redaksjon@strandbuen.no. Du kan også tipse enkelt med mobiltelefon via SMS/MMS. Send SBU TIPS (skriv tipset) til 1963